O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

După câteva luni de alăptare sau hrănire cu biberonul cu formule de lapte praf, bebelușul tău este acum pregătit să descopere noi alimente. TU ești pregătită pentru diversificarea alimentației micuțului tău?

Diversificarea alimentației trebuie făcută cu pași mici. Potrivit experților, noile feluri de mâncare trebuie introduse gradual, în concordanță cu vârsta bebelușului. Pe măsură ce copilul crește, va avea nevoie din ce în ce mai mult de substanțe hrănitoare și de diversificarea alimentației, urmărind câteva reguli de bază.

Diversificarea alimentației apare atunci când laptele nu mai este suficient și nu mai aduce nutrimentele necesare dezvoltării armonioase a copilului. Părintele va trebui să introducă treptat alte alimente  – cereale, fructe, legume și carne în meniul copilului. Pentru aceasta, va trebui să aveți cunoștințe minime atât despre dezvoltarea copilului, cât și despre principiile alimentare de bază.

Semne că bebelușul este pregătit pentru mâncare solidă

Pentru că fiecare copil este unic și se dezvoltă în ritmul său, nu doar vârsta este aceea de care trebuie să ții cont atunci când vrei să începi diversificarea. Ar trebui să urmărești și alte semne pe care cel mic ți le va da, atunci când va fi pregătit să încerce mâncare solidă:

  • Este destul de mare? – de obicei, atunci când greutatea corporală de la naștere s-a dublat (cel mai probabil în jurul vârstei de 6 luni), bebelușul este pregătit să încerce mâncare solidă
  • Deschide gurița sau manifestă interes pentru mâncarea solidă, întinde mânuța când te vede pe tine mâncând ceva?
  • Își poate susține capul și/sau stă în funduleț, rezemat doar cu spatele?
  • Poate să înghită hrană non-lichidă? Copiii care nu sunt pregătiți, vor împinge mâncarea solidă afară din guriță.

Trebuie să ții cont de faptul că bebelușul tău nu va mânca alimente solide suficiente de la început, așa că ele trebuie considerate un supliment în alimentație, și nu un înlocuitor al laptelui; eliminarea laptelui se va face treptat.

Citește și:  Tu știi cum să înveți rapid copilul să mănânce singur cu tacâmurile potrivite?

Cu ce alimente ar trebui să începi?

Fructe sau legume, este alegerea ta. Este foarte important ca trecerea la alimentele solide să se facă gradual, și cu introducerea unui singur aliment o dată la 4 zile, pentru a putea urmări reacțiile sale la alimentul respectiv – pot fi reacții alergice sau sensibilități digestive.

O idee bună ar fi să începi cu fructe sau legume pe care tu le consumi frecvent, pentru că bebelușul va fi obișnuit cu acestea din perioada sarcinii și alăptării. Deși mulți pediatri recomandă începerea diversificării cu legume, nu există dovezi științifice conform cărora copilul nu va mai mânca legume, dacă ai început diversificarea cu fructe. Bebelușii se nasc cu preferința pentru dulce, iar ordinea introducerii noilor alimente nu va schimba asta.

Ideal este să introduci suficiente alimente dintr-o grupă, înainte de a începe cu celelalte – nu îi dai măr, apoi cereale, apoi morcov și te întorci la fructe din nou. Alegerea primei grupe se stabilește împreună cu pediatrul, în funcție de dezvoltarea celui mic.

Prima masă servită cu lingurița

Încetul cu încetul, micuțul tău va descoperi mirosuri, gusturi și texturi noi, odată cu primele sale mese de piureuri de legume și fructe. Aceasta poate fi o bună ocazie să încerci și un nou mod de hrănire – cu lingurița.

  • Nu aștepta ca bebelușul să fie foarte înfometat.
  • Ai putea să începi și să termini masa cu lapte, pentru ca cel mic să nu se simtă frustrat de foame
  • Ai răbdare, primele mese oferite astfel ar putea să ajungă mai mult pe bluza ta și hăinuțele celui mic, decât în gurița lui
  • Nu îndopa copilul, pentru început una-două lingurițe sunt suficiente, adaptează apoi cantitatea în funcție de apetitul copilului
  • Asigură-te că cel mic tolerează fiecare aliment în parte, înainte să i le combini
Citește și:  Începutul diversificarii la bebeluși

Ingrediente pentru mesele cu fructe

  • Folosește fructe de sezon, proaspete sau congelate
  • Gătirea fructelor ajută digestia și reduce riscul de alergii
  • Fructele conservate conțin de obicei zahăr adăugat, deci nu i le oferi celui mic prea des

Ingrediente pentru mesele cu legume

  • Legume de sezon, proaspete sau congelate
  • Diferite legume cu amidon – cartofi, orez, quinoa, cartof dulce
  • După ce gătești legumele, poți adăuga și grăsimi – ține cont că fiecare tip de ulei are valori nutriționale diferite, deci este bine să variezi tipurile de ulei. Poți folosi și unt.
  • Poți adăuga ierburi aromatice sau condimente la mâncarea bebelușului
  • Legumele conservate conțin sare, deci nu i le oferi prea des

Ce alimente mai adăugăm odată cu înaintarea în vârstă

  • CARNE – toate tipurile de carne trebuie să fie bine gătite
  • OUĂ – de asemenea, ouăle pot fi consumate doar bine gătite
  • PEȘTE – oferă-i file de pește, pentru a evita prezența oaselor. De preferat sunt – somonul, heringul, sardinele
  • CARNEA GATA PREPARATĂ (cârnați, șuncă, carne tocată, etc.) sunt de obicei prea grase și/sau sărate și conțin aditivi – coloranți, conservanți. Acestea ar trebui evitate!
  • PÂINE – în jurul vârstei de 10-12 luni bebelușul este capabil să mestece bucățele mici de pâine
Citește și:  Cum evoluează bebelușul tău - ghid complet

Alimente pe care trebuie să le eviți

Sunt câteva alimente cu care trebuie să ai grijă când începi diversificarea. Am întocmit o listă de alimente care pot cauza alergii, constipație sau diaree la bebeluși:

Alimente alergene – albușul de ou, laptele de vacă, căpșunele, semințele oleaginoase (alune, migdale, nuci), mierea, ciocolata, cerealele cu gluten.

Alimente care cauzează constipația – orezul, carnea, morcovii fierți, merele.

Alimente care cauzează diaree – perele, roșiile, spanacul, prunele și sucul de morcovi.

Cum să impui obiceiuri alimentare sănătoase

Este important ca cel mic să se obișnuiască de la început cu obiceiuri sănătoase – trebuie să stea în șezut, să primească mâncarea din linguriță, să ia pauze între îmbucături și să se oprească atunci când este sătul.

Încurajează încă de la început mesele în familie, ori de câte ori puteți, mâncați împreună. Sunt studii care arată că mesele luate în familie au un efect pozitiv asupra dezvoltării copilului.

Oferă mereu o varietate de mâncăruri sănătoase și bogate în substanțe hrănitoare. Urmărește indiciile pe care ți le dă cel mic atunci când este sătul și nu-l îndopa.

Odată cu trecerea timpului, bebelușul tău va dori să mănânce singur

Trebuie să fii pregătită ca o mare parte din mâncare să ajungă pe fața sa, în păr, pe haine sau pe scăunelul din care mănâncă. Trebuie să te înarmezi cu răbdare, și această fază va trece. Să învețe să mănânce mâncare solidă este o experiență tactilă deosebită pentru orice copil.

Pentru a-l ajuta pe cel mic să se hrănească cât mai repede singur, vă recomandăm lingurița pentru învățare KIZINGO, special concepută pentru a se potrivi cu mânuțele bebelușilor și copiilor mici.

Află mai multe despre lingurița Kizingo aici: https://delamamici.ro/produs/lingurita-pentru-copii-kizingo

»