Cum evoluează bebelușul tău – ghid complet
Dacă ai născut deja sau urmează să se întâmple, știm că te întrebi: când va începe bebelușul să meargă, să vorbească, să bea și să mănânce alimente solide? Când copilul tău nu mai are nevoie de micile reprize de somn, când își va face primul prieten sau își va pierde primul dinte?
Ghidurile pe care le-am construit acoperă evoluția unui copil de la stadiul de bebeluș abia născut, până la vârsta de 8 ani.
Am pregătit mai jos câteva ghiduri care ar trebui să-ți aducă răspunsuri la aceste întrebări despre bebelușul tău
Poți folosi aceste linkuri pentru a sări direct la ce te interesează cel mai mult:
- Cum vor evolua somnul și reprizele de somn?
- Când îi vor crește dinții și când se vor schimba?
- Cum va evolua alimentația și comportamentul la masă?
- Când va vorbi prima oară?
- Primii pași? Când se întamplă și cum evoluează?
- Cum va evolua interacțiunea cu tine și cei din jur?
Cum vor evolua somnul și reprizele de somn?
De cât somn are nevoie copilul tău?
Fiecare copil este diferit. Unii copii au nevoie de până la două ore mai mult sau mai puțin de somn decât alți copii, iar unii copii mai mari au nevoie de o oră mai mult sau mai puțin decât colegii lor.
Această cronologie vă oferă o idee generală despre cât de mult somn au nevoie copii, de obicei, la diferite vârste și cum se schimbă somnul în timp ce aceștia cresc.
Bebeluș (0-12 luni)
Nou născut | Aproximativ 17 ore (într-o perioadă de 24 de ore).
Nu există un model pentru somnul nou-născutului și probabil că doarme de la câteva minute la mai multe ore la un moment dat. Un motiv pentru care se trezește atât de des este să-și umple burtica. |
Luna 1 | Aproximativ 17 ore.
Bebelușul începe să descopere diferența dintre zi și noapte. El, probabil, prinde cea mai mare parte a somnicului în timpul orelor de noapte, dar încă mai doarme mult în timpul zilei. |
Luna 2 | Aproximativ 16-17 ore.
Cu toate că sunt mai vigilenți și mai comunicativi, majoritatea copiilor de 2 luni încă mai iau trei până la patru (sau chiar mai mult) pauze de somn pe zi. Bebelușul poate începe să sară o masă în mijlocul nopții. |
Luna 3 | Aproximativ 16 ore.
Unii (nu toți!) copii de această vârstă pot dormi pentru perioade lungi de șase până la opt ore pe timp de noapte. Cei mai mulți iau trei pauze de somn pe zi. |
Luna 6 | Aproximativ 15 ore.
În timpul nopții, bebelușii înregistrează în jur de 10 ore de somn. Somnicurile din timpul zilei pot fi unul dimineața și unul după-amiaza (deși unii bebeluși încă mai iau trei sau chiar patru pauze mici de somn). |
Luna 9 | Aproximativ 14 până la 15 ore, cu aproximativ 11 dintre acestea pe timp de noapte.
Șaptezeci până la 80% dintre copiii de această vârstă dorm acum noaptea (de obicei, sunt cam opt până la 12 ore de somn pe timp de noapte fără a fi nevoie să mănânce). Bebelusul are nevoie, probabil, de două reprize de somn pe zi, dimineața și după-amiaza. Poate avea dificultăți de a adormi și de a rămâne adormit din cauza anxietății de separare dar și asta va trece. |
Bebeluș (1-2 ani)
12 luni | Aproximativ 14 ore.
Copiii de un an dorm adesea pentru aproximativ 11 ore pe timp de noapte, plus câte două reprize pe zi (care încep să fie mai scurte). |
18 luni | Aproximativ 13-14 ore.
Până acum, somnul de dimineață al copilului tău este, probabil, istorie. E probabil să se agațe de acel somn de după-amiaza pentru încă doi ani. Majoritatea copiilor de această vârstă dorm încă în jur de 11 ore pe timp de noapte. |
Copil mic (2-3 ani)
2 ani | 11 până la 14 ore.
Majoritatea celor cu vârsta de 2 ani încă dorm după-amiaza și dorm în jur de 10-12 ore pe timp de noapte. Micuțul tău poate rezista acum să doarmă și te poate chema după ce credeai că l-ai pus la culcare. Știai că: La vârsta de 2 ani, majoritatea copiilor au petrecut mai mult timp dormind. |
3 ani | 10 până la 13 ore.
Copilul tău poate încă să ia un pui de somn după-amiaza, dar unii copii de această vârstă renunță aproape de tot. Adesea, se compensează prin faptul că se agită mai puțin noaptea. |
Copil (4-8 ani)
4 și 5 ani | 10 până la 13 ore.
Unii copii de această vârstă își fac tot somnul noaptea, în timp ce alții încă mai petrec dormind o oră sau două după-amiaza. Un copil care este în grădiniță sau are o zi neobișnuit de activă poate fi obosit și gata să se îndrepte spre pat mai repede decât de obicei. |
de la 6 la 8 ani | 9 – 12 ore, integral noaptea.
Până la această vârstă, reprizele de somn de după-amiaza ale copilului sunt, probabil, o amintire îndepărtată. Unii copii încep să aibă temeri nocturne, ceea ce poate face dificilă adormirea. |
Când îi vor crește dinții și când se vor schimba?
Chiar înainte de nașterea bebelușului, buzunarele dintelui se dezvoltă sub gingiile sale.
Fii sigură că aceasta este o cronologie generală. Este perfect normal ca primul dinte al bebelușului să apară la 3 luni sau după prima sa zi de naștere. (Unii copii sunt chiar născuți cu dinți!)
Bebeluș (4-16 luni)
4 – 7 luni | Încep să-i iasă dinții. Gingiile bebelușului pot fi umflate și roșii în cazul în care dinții ies prin gingie. Cei doi dinți medii de pe partea inferioară (incisivii inferiori centrali) sunt de obicei primii care erup.
Știai că: Acești doi dinți apar, de obicei, în aproximativ același timp. |
8 – 12 luni | Se formează dinți medii de sus (incisivii centrali superiori).
Știai că: de obicei, la fete apar dinții înaintea băieților. |
9 – 16 luni | Apar dinții de sus și de jos chiar lângă dinții din mijloc (incisivii laterali inferiori).
Știai că: dinții apar, de regulă, în perechi – unul în dreapta și unul în stânga. |
Bebeluș (1-2.5 ani)
13 – 19 luni | Primii molari apar în partea de jos și în partea de sus aproximativ în același timp.
Știai că: dinții bebelușului sau dinții primari sunt mai albi și mai mici decât dinții permanenți. |
16 – 23 luni | Dinții ascuțiți , numiți canini, apar pe partea superioară și inferioară.
Atenție: dacă copilul nu arată nici un semn de germinare a unui dinte în momentul în care are 18 luni, menționați-o medicului. (Dar nu intrați în panică: pentru unii copii, dinții nu încep să apară până la câteva luni după prima lor zi de naștere, totuși ei încă îi pot ajunge din urmă pe ceilalți copii de aceeași vârstă). |
23 – 31 luni | Cei mai din spate, molari secundari, încep să iasă în partea de jos. |
Copil mic (2-4 ani)
25 – 33 luni | Al doilea molar pe partea de sus începe și el să apară. |
3 ani | Copilul are un set complet de 20 de dinți. |
4 ani | Maxilarul și oasele faciale cresc, creând spațiu între dinții bebelușului pentru dinții permanenți. |
Copil (6-12 ani)
6 – 12 ani | Copilul începe să-și piardă dinții. În acești ani, zâmbetul lui are atât dinți de copil, cât și dinți permanenți, pe măsură ce un tip începe să-l înlocuiască pe celălalt.
Dinții copilului tău pot cădea în orice ordine, dar el își poate pierde dinții de copil în aceeași ordine în care au ajuns. Dinții medii sunt de obicei primii care dispar (la 6 până la 7 ani), urmați de cei din ambele părți (la 7 până la 8 ani). Molarii se pot pierde oricând după aceea, dar probabil că vor dispărea între 9 și 12 ani. |
12 ani | Copilul are, acum, un set de 28 de dinți permanenți, adulți.
Cele patru măsele de minte vor apărea la vârsta de 17-21 de ani. |
Cum va evolua alimentația și comportamentul la masă?
Când trec copiii de la o dietă lichidă la alimente solide? Când se pot hrăni singuri? Și când vor înceta să facă un mic dezastru la masă?
Iată o idee aproximativă despre când să vă așteptați ca micuțul să se ocupe de tot, de la consumul de mâncare solida și alimente pe bază cu mâinile la o linguriță și o ceașcă :).
Bebeluș (-12 luni)
până la 4 luni | Mănâncă doar laptele matern, formulă, sau o combinație a celor două.
Atenție: dacă observați că bebelușul are semne de tulburări de alimentație (de exemplu, nu obține greutate așa cum e de așteptat) sau dacă în mod frecvent îi arde spatele, pare iritabil și tușește în timpul hrănirii, contactați medicul copilului. |
4 – 6 luni | Poate începe să încerce alimente solide odată ce arată aceste semne de pregătire:
Sfat: Deși laptele matern sau formulele oferă copilului o alimentație adecvată, începerea anumitor alimente solide înainte de vârsta de 6 luni poate reduce riscul de alergii alimentare. |
6 – 8 luni | Încă mai are nevoie de lapte matern sau de formulă până la prima ei zi de naștere, dar acum mănâncă și cantități mici de alimente solide și, treptat, dorește mai mult.
Poți să începi să practici abilitățile de băut și coordonarea de la mâna la gură. |
8 – 10 luni | A venit timpul pentru mâncatul cu mâna!
Poate să folosească degetul mare și degetul arătător pentru a ridica mici bucăți de mâncare. Începe să se priceapă mai bine la mâncatul din lingură. Capacitățile de băut și de mestecat se îmbunătățesc. Începe să mestece rotativ (mișcarea diagonală a maxilarului pentru a muta mâncarea în lateral sau în centrul gurii). În mod spontan, crește consumul de alimente mai puțin lichide și mai solide. Dacă copilul poate sta așezat pe cont propriu pentru o perioadă lungă de timp, el poate fi capabil să vi se alăture la masă într-un scaun cu înălțător. (Deși mulți părinți preferă să-și păstreze copilul într-un scaun înalt acum.) |
10 – 12 luni | Ține cănuța și lingura și începe să se hrănească singur. Folosește buzele pentru a obține alimente din lingură. Manipulează cu ușurință degetele. Mănâncă o mare varietate de alimente, inclusiv cele cu texturi diferite.Arată sau se întinde spre mâncare atunci când este foame. |
Bebeluș (1-2 ani)
12 – 18 luni | Poate folosi o linguriță de unul singur (deși nu întotdeauna foarte bine). Pot înghiți dintr-o ceașcă. Închide gura, scutură capul sau folosește alte semne pentru a vă spune că este plin. |
18 – 24 luni | Face mai puțin dezastru atunci când mănâncă, dar se poate juca cu mâncare când a terminat. Utilizează o linguriță și o furculiță din ce în ce mai bine. Învață că nu este întotdeauna necesar să-și deschidă gura larg pentru a mușca din mâncare.Vă spune dacă încă îi mai e foame folosind cuvinte precum „mai mult” și „gata” și se joacă cu farfuria sau o împinge când nu mai poate. |
Copil mic (2-3 ani)
24 – 36 luni | Se hrănește și continuă să perfecționeze alte abilități de mâncat. Este gata să mănânce mai multe lucruri și se bucură să aleagă din ceea ce este oferit. Este încă prea tânăr pentru alimente care pot prezenta un risc de sufocare. |
Când va vorbi prima oară?
De la primele sunete pe care le scoate și până la poveștile complete ale zilelor de școală, abilitățile lingvistice ale copiilor se dezvoltă de obicei într-o manieră ordonată.
Iată o idee despre ce să așteptați. Atenție, este perfect normal ca un copil să atingă aceste etape un pic mai devreme sau mai târziu.
Bebeluș (4-16 luni)
până la 3 luni | Scoate sunete silențioase când este mulțumit. Acestea sunt de obicei o singură vocală, ca ahhhh. |
2 – 3 luni | Plânge diferit în situații diferite. Pe măsură ce vă cunoașteți copilul, este posibil să distingeți un plânset de foame de plânsetul pe care îl face atunci când este obosit, de exemplu. |
3 – 4 luni | Vocaliză majoritate vocalele, dar cuvintele pe care le spune devin un pic mai sofisticate, cu sunete mai variate. |
5 – 6 luni | Folosește intonația făcând vocea lui să crească și să scadă, adesea ca răspuns la vorbirea și la expresiile tale faciale.
Atenție: dacă copilul nu scoate sunete vocale până la vârsta de 6 luni, discutați cu medicul. |
7 – 12 luni | Se bâlbâie cu o diversitate mai mare, făcând noi combinații de sunete și intonații. Încearcă să-ți imite discursul cu expresii precum „bah-bah-bah” sau „dee-dee-dah”. Se preface că ține conversații cu tine.
Atenție: dacă copilul nu scoate sunete vocale până la vârsta de 7 luni, discutați cu medicul său. |
Bebeluș (1-2.5 ani)
12 luni | Spune primul său cuvânt. Cunoaște unul sau mai multe cuvinte suficient de bine pentru a le folosi. |
14 luni | Folosește inflexiunea (de exemplu, își ridică vocea la sfârșitul unei întrebări, cum ar fi „mai mult?”) și face gesturi din mână pentru a completa discursul.
Atenție: dacă copilul nu scoate sunete vocale până la vârsta de 5 luni, discutați cu medicul său. |
16 luni | Vorbește cu cineva mai tot timpul, spre deosebire de bâlbâitul la fără vreo țintă. Te cheamă să-ți atragă atenția („mami”), dă din cap sau scutură capul pentru da și nu. Efectuează multe sunete comune de consonanță. |
18 luni | Are un vocabular de aproximativ 10 până la 20 de cuvinte, inclusiv nume („mama”), verbe („a mânca”) și adjective („rece”). Folosește expresii comune („vreau papușa”) pentru a face cereri. |
18 – 24 luni | Începe să construiască fraze de două cuvinte împreună pentru scopuri mai noi („tata merge”, „mizerie lapte”). |
Copil mic (2-4 ani)
24 luni | Știe de la 50 la 100 de cuvinte. Folosește propoziții scurte, cu două cuvinte sau trei cuvinte și pronume personale („Mă duc jos!” „Mă duc la școală?”). |
2 – 3 ani | Pot purta o conversație simplă despre ceva în mediul imediat. Întreabă frecvent întrebări simple. Extinde expresii de la propoziții de la trei la șase cuvinte și dezvoltă un vocabular de 200 până la 300 de cuvinte, inclusiv o mulțime de verbe.Utilizează pronumele (eu, ea, noi) corect.
Atenție: dacă copilul de 2 sau 3 ani vă repetă întrebarea în loc să răspundă, spuneți-i medicului. Acesta ar putea fi un semn timpuriu de întârziere socială sau de vorbire. (Dacă din când în când repetă întrebarea ca parte a răspunsului, nu trebuie să vă faceți griji.) |
3 – 4 ani | Cuvintele preferate includ adesea „de ce”, „ce” și „cine”. Poate fi înțeles de cele mai multe ori. Poate să-ți povestească ce s-a întâmplat cât nu ai fost în cameră.
Atenție: copilul poate suna ca și cum ar fi bâlbâit dacă se împleticește în cuvinte în entuziasmul său de a comunica. Acest lucru este perfect normal. Dacă persistă mai mult de șase luni, consultați medicul. |
Copil (6-12 ani)
4 – 5 ani | Comunică cu ușurință și poate relata o poveste simplă cu un început, mijloc și sfârșit în timp ce privește la imagini. Pot folosi patru până la cinci propoziții pentru a descrie o imagine, cu majoritatea elementelor gramaticale existente. Folosește mai mult de un cuvânt care descrie o acțiune într-o propoziție.
Pronunță cele mai multe sunete în mod corect, dar poate avea în continuare probleme cu r, s, l, h sau grupuri de sunete. Utilizează o mulțime de cuvinte descriptive, inclusiv cuvinte legate de timp, cum ar fi „ieri”. |
6 – 7 ani | Poate descrie modul în care două elemente sunt identice sau diferite, repetă o poveste sau eveniment fără ajutorul imaginilor și își reamintește conversațiile și evenimentele din trecut. |
8 ani | A stăpânit toate sunetele de vorbire. Folosește propoziții complexe și compuse în mod corect și este capabil să poarte o conversație cu un adult. |
Primii pași? Când se întamplă și cum evoluează?
Iată pașii pe care copilul dvs. îi va face pentru a învăța cum să meargă. Învățarea mersului presupune mult mai mult decât datul din picioare!
De asemenea, am dat vârste tipice, dar țineți cont de faptul că aceasta este doar o orientare generală. Unii copii merg în primele 9 luni, alții până la 17 luni. Există o gamă largă de vârste normale pentru ca copiii să înceapă să meargă. Dacă sunteți preocupat de progresul copilului dumneavoastră, consultați medicul.
Bebeluș (primul an)
până la 2 luni | Are reflexul de a face pași. Dacă este ținut într-o poziție în picioare pe o suprafață tare, nou-născutul își va mișca picioarele ca și cum ar merge. Reflexul dispare în jurul vârstei de 2 luni. |
3 – 4 luni | Se împinge în mâini pentru a se ridica. Aceste mișcări construiesc mușchii corpului în partea superioara iar aceștia sunt esențiali pentru mersul în picioare. |
5 luni | Sare în sus atunci când este ținut într-o poziție în picioare. Această mișcare ajută la creșterea puterii picioarelor.Sfat: Este momentul să verificați dacă v-ați pregătit casa pentru momentul în care micuțul va începe să meargă (colțuri, prize, uși, sertare, etc). |
6 – 9 luni | Învață să stea. Șezutul fără sprijin necesită forță în mușchii gâtului, controlul capului, echilibru și coordonare – toate competențele importante pentru mersul pe jos. Majoritatea copiilor învață să se târască la vârste cuprinse între 7 și 10 luni, deși unii se îndreaptă direct spre mers.Poate sta în timp ce se ține de ceva. În curând, micuțul se va plimba în timp ce se ține de orice ar fi în jurul lui.
Atenție: dacă copilul nu poate sta fără susținere la 9 luni, luați legătura cu medicul. |
9 – 12 luni | Se ridică în poziție verticală cu ajutorul unor obiecte de care se poate agăța, cum ar fi o canapea sau un picior de masă. Învață cum să se lase pe vine.Poate să stea fără sprijin – timp de câteva secunde – și poate să meargă în timp ce îl țineți de mânuțe. Bebelusul poate face primii pași! |
Bebeluș (1-2 ani)
12 – 15 luni | Copilul probabil că merge pe jos, deși poate părea ciudat. (Mersul cu brațele întinse pe lângă corp îl ajută să-și mențină echilibrul). Curând, micuțul va învăța să se aplece și să se ridice din nou.
Atenție: Dacă copilul nu se descurcă pe la 14 sau 15 luni, mergeți la doctor. Este încă în limitele normale de dezvoltare, dar acum este un moment bun pentru a verifica orice poate întârzia dezvoltarea. |
16 – 18 luni | Cu puțin ajutor, copilul poate merge pe scări în sus și în jos. Poate chiar să meargă înapoi. Bineînțeles, acum poate dansa când aude muzică. |
19 – 24 luni | Poate crește viteza cu care se mișcă. La a doua sa zi de naștere, el poate să lovească o minge, să stea pe vârfuri, să poarte ceva în mâinile sale în timp ce merge și să facă mici sărituri. |
Copil mic (2-4 ani)
25 – 30 luni | Se poate mișca rapid în sus și în jos pe scări în timp ce se ține de ceva. Este OK cu alergarea. |
31 – 36 luni | Acum poate sări pe pământ și să se deplaseze în laterale. Până la vârsta de 3 ani, el poate merge în sus și în jos scări prin alternarea picioarelor la fiecare pas. |
4 ani | Învățăm să-și țină echilibrul și să sară într-un picior. Poate merge pe scări fără susținere. |
Copil (4+ ani)
5 ani | Acum poate face tot ce-și dorește: sare, aleargă, țopăie, etc. |
Cum va evolua interacțiunea cu tine și cei din jur?
Bebelușii răspund altor persoane din momentul în care s-au născut. Dar ei au multe de învățat înainte să poată forma prietenii autentice sau să vă dea un mare pupic și să spună „Te iubesc”.
Iată pașii pe care îi parcurg copiii.
Bebeluș (primul an)
până la 3 luni | Se uită la tine, scoate sunete, fac fețe. Poate imita unele dintre expresiile tale. |
3 – 6 luni | Zâmbește fără efort. Începe să râdă. Este fericit atunci când interacționează cu oameni noi și se bucură când vă jucați. Învață că este o altă ființă.Atenție: dacă bebelușul nu zâmbește către persoanele care îl îngrijesc sau evită contactul cu ochii sau pare neinteresat de interacțiunea cu oamenii, mergeți la doctor. |
6 – 9 luni | Preferă acum persoane familiare și ar putea să arate primele semne ale anxietății de separare (nu-i place să fie departe de tine). Poate manifesta interes pentru un alt copil, privindu-l și alergând spre el. Răspunde la numele său. |
10 – 12 luni | Se bucură să se joace lângă alți copii, dar încă nu se joacă cu ei. Îi place să urmărească alți copii și să le imite acțiunile. Anxietatea de separare se poate agrava. |
Bebeluș (1-2 ani)
13 – 18 luni | Începe să vorbească, ceea ce ajută la dezvoltarea relațiilor. La 18 luni, urmează îndemnuri simple de un singur cuvânt. Continuă jocul paralel – se joacă alături de (și nu cu) alți copii. Anxietatea de separare este probabil să atingă un maxim. |
19 – 24 luni | Afișează afecțiunea prin îmbrățișări și pupici, deși unii copii pur și simplu nu sunt foarte drăgălași. (Și unii care sunt în mod obișnuit afectuoși trec printr-o fază mai ciudată)Poate fi timid în a interacționa cu adulți necunoscuți. Începe să ajungă la alți copii pentru a se juca, dar nu este încă bun la jucatul împreună. |
Copil mic (2-4 ani)
2 – 3 ani | Poate prefera unul sau doi prieteni dintre copiii mici pe care îi cunoaște. Poate să vorbească sau să se joace cu un prieten imaginar.Poate fi agresiv, să lovească sau să muște pentru a proteja spațiul sau obiectele lui.
Începe să fie mai mult în acord cu emoțiile celorlalți, dar este încă egoist și nu poate să se pună în pielea altcuiva. Se bucură de joacă mai mult în prezența adulților. Atenție: Discută cu medicul copilului dacă ești îngrijorată de un eventual comportament agresiv . |
3 – 4 ani | Devine mai încrezător și mai independent, în timp ce încă mai are nevoie de atenție și îndrumare. Creează o mulțime de întrebări „ce este” și „de ce”. Învață să-i privească și să interacționeze cu alții.Inițiază un joc și se joacă dramatic cu ceilalți (și singur).
Este din ce în ce mai în măsură să împartă și să se adapteze fără sugestii sau ajutor de la adulți. Știai că: Abilitatea de a empatiza și de a se juca interactiv se poate dezvolta mai devreme la copiii care au frați sau petrec timp socializând la școală. |
Copil (5-8 ani)
5 ani | Arată empatie și dezvoltă prietenii reale. Îi pasă de ce gândesc prietenii lui și vrea să facă parte dintr-un grup. Nu mai este posesiv mai bine ca niciodată, deși ar putea avea în continuare dificultăți în a pune nevoile altcuiva înaintea propriilor lui nevoi.Cel mai probabil se duce la grădiniță, ceea ce îl face mai independent. Se bucură să vorbească cu tine și să povestească ce s-a întâmplat pe parcursul zilei. |
6 – 8 ani | Dorește mai mult control asupra lumii lui, mai multă independență și poate intra în lupte de putere cu tine.Imită modul în care interacționați cu alte persoane. Va continua să arate afecțiune, dar va fi mai reticent în a face acest lucru în public în următorii ani.
Poate merge în vizită la prieteni și chiar să rămână peste noapte. Tind să prefere să stea împreună cu copii de același sex. Poate avea un prieten bun, chiar dacă acest prieten poate fi înlocuit repede. Se uită la colegi pentru aprobare. Adesea imitează prietenii, dobândind unele obiceiuri bune sau proaste. Ar putea să-și petreacă mai mult timp singur decât înainte. Acest lucru ajută la rafinarea sentimentului copilului dumneavoastră cu privire la cine este el ca persoană, o tranziție importantă înainte de pubertate. Are un simț al umorului mai dezvoltat și spune glume care chiar au sens. |
Comentează